Proposició de llei de modificació de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural
valencià, presentada pel Grup Parlamentari Compromís (RE número 22.266).
Criteri del Consell
Mónica Oltra Jarque, consellera secretària del Consell,
certifique que el Consell, en la reunió del dia 13 de maig
de 2016, va aprovar l'acord següent:
«L'article 125.2 del Reglament de les Corts estableix que, exercida
la iniciativa de presentació d'una proposició de llei, la Mesa de les
Corts n'ordenarà la publicació i la tramesa al Consell perquè en manifeste
el criteri sobre la presa en consideració, com també la conformitat
-o no- a la tramitació, si aquesta implica augment dels crèdits o disminució
dels ingressos pressupostaris.
El Grup Parlamentari Compromís ha presentat la Proposició de llei de
modificació de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del
patrimoni cultural valencià, l'admissió a tràmit de la qual va ser acordada
en la Mesa de les Corts en la reunió del dia 19 d'abril de 2016 i publicada
en el Butlletí Oficial de les Corts número 72, de 27 d'abril de 2016.
L'objecte d'aquesta proposició de llei és modificar la disposició addicional
cinquena de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural valencià.
El text proposat pretén atorgar el reconeixement legal de béns immobles
de rellevància local a les construccions civils i militars de la Guerra
Civil, com també recuperar la mateixa protecció per als anomenats nuclis
històrics tradicionals.
A la vista de la proposta i d'acord amb l'article 125.2 del Reglament
de les Corts, el Consell fa les consideracions següents:
Primera. El Consell valora positivament la iniciativa de modificar la
Llei 4/1998, de patrimoni cultural valencià, en el sentit d'atorgar
una protecció especial als elements del patrimoni civil i militar de
la Guerra Civil i comparteix el criteri que són testimonis patrimonials
de la nostra història recent, contribueixen a la recuperació de la memòria
històrica i formen part del nostre patrimoni històric i cultural.
No obstant això, hauria de fer-se una reflexió meditada sobre quina
és la protecció jurídica més adequada, com també quins elements concrets
del patrimoni civil i militar han de considerar-se, si escau, béns de
rellevància local. La inclusió genèrica de tot el patrimoni arqueològic
civil i militar en aquesta categoria, tal com sembla establir l'apartat
segon del text proposat per a la modificació de la disposició addicional
cinquena, implicaria atribuir-li la mateixa protecció, sense que existira
una valoració prèvia del valor històric i cultural real, el qual s'hauria
de definir d'acord amb criteris com ara la rellevància, l'estat de conservació
o les possibilitats de ser vincle o instrument de recuperació de la
memòria històrica, entre d'altres.
En aquest sentit, el Consell valora positivament que l'apartat tercer
del text proposat per a la modificació de la disposició addicional cinquena
establesca que l'inventari del patrimoni arqueològic de la Guerra Civil
diferencie explícitament els béns protegits dels béns a documentar.
Segona. El Consell valora positivament el debat de qualsevol iniciativa
que tinga per objecte donar la protecció adequada als nuclis històrics
dels nostres pobles i ciutats amb rellevància patrimonial, històrica
o cultural.
No obstant açò, cal considerar que els anomenats nuclis històrics
tradicionals,
que van ser sostrets de la protecció de la categoria de béns de rellevància
cultural per la
Llei 10/2012, de 21 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals,
de gestió administrativa i financera i d'organització (DOCV 27 de desembre
de 2012), es definien per remissió a la Llei 16/2005, de 30 de desembre,
de la Generalitat, urbanística valenciana, derogada amb efectes del
20 d'agost de 2014. L'actual Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat,
d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, no fa referència a
l'esmentada categoria.
En aquest sentit, incloure la protecció dels nuclis històrics amb caràcter
general faria necessària la prèvia definició del concepte pel legislador,
com també una reflexió sobre els límits i la categoria més adequada
per a la protecció jurídica i patrimonial efectiva.
En qualsevol lloc, cal tenir en compte que la Llei 4/1998, del patrimoni
cultural valencià, ja permet protegir els nuclis històrics amb valor
i rellevància patrimonial com a béns d*interès cultural o com a béns
de rellevància local, segons els casos.
En conseqüència, de conformitat amb l'article 125.2 del Reglament de
les Corts i a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura
i Esport, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió del dia 13 de
maig de 2016,
ACORDA
Manifestar a les Corts el criteri favorable a la presa en consideració
de la Proposició de llei de modificació de la
Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural
valencià, amb les observacions assenyalades.»
Perquè conste i als efectes prevists
en l'article 125.2 del Reglament de les Corts,
expedisc aquest certificat a València, el 13 de maig de 2016
valencià, presentada pel Grup Parlamentari Compromís (RE número 22.266).
Criteri del Consell
Mónica Oltra Jarque, consellera secretària del Consell,
certifique que el Consell, en la reunió del dia 13 de maig
de 2016, va aprovar l'acord següent:
«L'article 125.2 del Reglament de les Corts estableix que, exercida
la iniciativa de presentació d'una proposició de llei, la Mesa de les
Corts n'ordenarà la publicació i la tramesa al Consell perquè en manifeste
el criteri sobre la presa en consideració, com també la conformitat
-o no- a la tramitació, si aquesta implica augment dels crèdits o disminució
dels ingressos pressupostaris.
El Grup Parlamentari Compromís ha presentat la Proposició de llei de
modificació de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del
patrimoni cultural valencià, l'admissió a tràmit de la qual va ser acordada
en la Mesa de les Corts en la reunió del dia 19 d'abril de 2016 i publicada
en el Butlletí Oficial de les Corts número 72, de 27 d'abril de 2016.
L'objecte d'aquesta proposició de llei és modificar la disposició addicional
cinquena de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural valencià.
El text proposat pretén atorgar el reconeixement legal de béns immobles
de rellevància local a les construccions civils i militars de la Guerra
Civil, com també recuperar la mateixa protecció per als anomenats nuclis
històrics tradicionals.
A la vista de la proposta i d'acord amb l'article 125.2 del Reglament
de les Corts, el Consell fa les consideracions següents:
Primera. El Consell valora positivament la iniciativa de modificar la
Llei 4/1998, de patrimoni cultural valencià, en el sentit d'atorgar
una protecció especial als elements del patrimoni civil i militar de
la Guerra Civil i comparteix el criteri que són testimonis patrimonials
de la nostra història recent, contribueixen a la recuperació de la memòria
històrica i formen part del nostre patrimoni històric i cultural.
No obstant això, hauria de fer-se una reflexió meditada sobre quina
és la protecció jurídica més adequada, com també quins elements concrets
del patrimoni civil i militar han de considerar-se, si escau, béns de
rellevància local. La inclusió genèrica de tot el patrimoni arqueològic
civil i militar en aquesta categoria, tal com sembla establir l'apartat
segon del text proposat per a la modificació de la disposició addicional
cinquena, implicaria atribuir-li la mateixa protecció, sense que existira
una valoració prèvia del valor històric i cultural real, el qual s'hauria
de definir d'acord amb criteris com ara la rellevància, l'estat de conservació
o les possibilitats de ser vincle o instrument de recuperació de la
memòria històrica, entre d'altres.
En aquest sentit, el Consell valora positivament que l'apartat tercer
del text proposat per a la modificació de la disposició addicional cinquena
establesca que l'inventari del patrimoni arqueològic de la Guerra Civil
diferencie explícitament els béns protegits dels béns a documentar.
Segona. El Consell valora positivament el debat de qualsevol iniciativa
que tinga per objecte donar la protecció adequada als nuclis històrics
dels nostres pobles i ciutats amb rellevància patrimonial, històrica
o cultural.
No obstant açò, cal considerar que els anomenats nuclis històrics
tradicionals,
que van ser sostrets de la protecció de la categoria de béns de rellevància
cultural per la
Llei 10/2012, de 21 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals,
de gestió administrativa i financera i d'organització (DOCV 27 de desembre
de 2012), es definien per remissió a la Llei 16/2005, de 30 de desembre,
de la Generalitat, urbanística valenciana, derogada amb efectes del
20 d'agost de 2014. L'actual Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat,
d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, no fa referència a
l'esmentada categoria.
En aquest sentit, incloure la protecció dels nuclis històrics amb caràcter
general faria necessària la prèvia definició del concepte pel legislador,
com també una reflexió sobre els límits i la categoria més adequada
per a la protecció jurídica i patrimonial efectiva.
En qualsevol lloc, cal tenir en compte que la Llei 4/1998, del patrimoni
cultural valencià, ja permet protegir els nuclis històrics amb valor
i rellevància patrimonial com a béns d*interès cultural o com a béns
de rellevància local, segons els casos.
En conseqüència, de conformitat amb l'article 125.2 del Reglament de
les Corts i a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura
i Esport, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió del dia 13 de
maig de 2016,
ACORDA
Manifestar a les Corts el criteri favorable a la presa en consideració
de la Proposició de llei de modificació de la
Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del patrimoni cultural
valencià, amb les observacions assenyalades.»
Perquè conste i als efectes prevists
en l'article 125.2 del Reglament de les Corts,
expedisc aquest certificat a València, el 13 de maig de 2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario