Licencia commons

Licencia de Creative Commons
Fortificacions i trinxeres del País Valencià by José V. Durbán Aparisi is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License.

sábado, marzo 01, 2025

EL CONSELL VALENCIÀ DE CULTURA EMET L'INFORME SOBRE EL CAS MAS CAMARENA A PETICIÓ DEL VEÏNAT. PER NOSALTRES ES EVIDENT QUE ES VAN COMETRE ERRORS EN EL PLA URBANITZADOR QUE NO ES DEURAN DE TORNAR A REPETIR.

El Consell Valencià de cultura ha aprovat, en ple celebrat el 24 de febrer, una resolució de 10 pàgines sobre la demanda presentada per l'associació veïnal de Mas Camarena el passat mes de juny sobre la preservació dels restes arqueològics de la GC en el sector del PAI 13 de Mas Camarena. Recordem que aquesta demanda era el resultat de la movilització veïnal a favor de conservar els restes de la Línea de Defensa Inmediata a València (LDIV) que estaven sent soterrats amb motiu de les obres d'urbanització de l'empresa HYC-Urbana. Aquestes trinxeres i demes elements (refugis i llocs per a instal.lació de casamates) formen un conjunt amb el punt de recolzament nº1 situat a 800 m, el que es coneix com a centre de resistència.
La premsa i la televisió valenciana es van fer ressó d'aquesta intervenció. La Consellería de Cultura havia demanat la paralització cautelar en març 2024, arrel de les denúncies, i demanant un estudi arqueològic. Com a consequència es va redactar un "informe preliminar". El Consell afirma que ha elaborat el seu informe atenent a la normativa urbanística del Pla Parcial R-13, l'informe arqueològic preliminar i una visita realitzada a la zona i l'ajuntament de Bètera. La proposta de l'agent urbanitzador te dos premises: a) preservació del elements situats en zones verdes mitjançant colocació de malla textil i cubrició amb "arenes" amb un solat diferent per reconeixer el traçat original. I respecte de les zones comuns, posar una porta corredera metal.lica en superficie per l'entrada al refugi. b) posada en valor del element mes rel.levant, entrada al refugi soterrani. c) una mesura compensatòria, assumir les despeses de una primera fase d'excavació, documentació i posada en valor del punt de recolzament 1 del CR Jonquera, i diu textualment "l'unice dels tres que el composen que reuneix els criteris de posada en valor mencionats" (caldrà ja que no es fa a l'informe explicar i documentar aquesta afirmació)
La valoració de la proposta urbanística i patrimonial que fa el Consell es: 1º Que s'ha de una revissió del catàleg per part de l'ajuntament en la que s'ha d'introduir les corresponents fitxes particular del conjunt dels elements delimitant el perimetre i les mesures de protecció. El catàleg ha de ser revisat per la Conselleria i aprovat o no. Seria en eixe moment i lloc administratiu per establir qualsevol alteració del perimetre de les restes arqueològiques, que han estat delimitats a l'estudi preliminar. Encara -diu- que el criteri d'unitat de tots els punts es el mes adequat per una correcta interpretació històrica.
Per el que respecta a la proposta de l'Agent Urbanitzador. Diu dues coses: - "que la preservació parcial de gran part...es acceptable" -"que es valora favorablement la compensació ofertada" Amès, en el seu punt 6. L'informe fa una valoración de la LDIVbre -Demana obrir una reflexió sobre la LDIV en el sentit de plantejar el que siga declarada BIC d'acord amb la llei de Patrimoni Cultural Valencià i amb la nova llei 5/2024 de Concordia aprovada per PP i VOX amb la categoria de Conjunt Històric, donat els seur valors com conjunt interpretatiu de caràcter històric i simbòlic.
Des de aquest blog també fem algunes consideracions respecte de la proposta i els passos a donar: 1.- Diàleg amb els veïns.Es fa necessàri l'estudi veïnal de la proposta abans de pronunciar-se definitivament. Cal que l'ajuntament reba els veïns per explicar els passos que està donant en la catalogació i en la implementació de les mesures. Cal obrir un seguiment de les propostes fetes. 2.- No cometre els mateixos èrrors. Els PAI 11 i 12 van a començar en breu i aquestos contenent una part importantíssima d'elements que haurien d'estar catalogats i revisats per Conselleria per evitar que l'aprovació d'aquestos plans puga repetir, i servisca de justificació, per a cometre els mateixos èrrors. També l'error de sobresaturar una zona ja saturada. 3.-La Diputació (delegació de memmòria) ha d'estar atenta. La proposta compensatoria ha de ser compatible amb altres tipus de subvencions per part de les institucions valencianes (Diputació) i, en consequència, cal fer-ne un seguiment. 4.-Transparència. Es necessària una transparència en tot el proces, els estudis preliminars, arqueològics, etc han de ser públics donat que la interpretació arqueològica ha de ser compatible amb la demanda social i la històrica. Per eixemple, en cap lloc es parla del caràter singular d'aquesta punt de recolzament nº 2 com a possible conjunt antiaèri. 5.-La lluita social pel patrimoni i la memòria. Els veïns poden estar ben orgullosos/oses de que seu desplegament ha permitit sentar unes bases que salvaguarden una part important, una compensació (que no estaven previstes inicialment) i, sobre tot, senten un precedent sobre accions futures en l'espai Bètera i en tota la línia. 6. Catalogar els bens és urgent a tota la Línia Defensiva. Finalment, estem d'acord amb rellançar la proposta de BIC, una proposta que es veu cada día mes necessària. Agraïm el treball del CVC i el seu recolzament. Ja en 2oo8 es va llançar la proposta de BIC per primera vegada per a la Línea Defensiva Inmediata a València (veure diari Levante EMV, 70 aniversario de la Batalla de Levante 24 juliol 2008 ), vostes mateixos el poden comprovar, per això està l'hemeroteca. Aquella proposta no era un encert casual, venia precedida d'un estudi ample de la línia, de la seua documentació històrica, del seu inventari i d'un intens treball de camp que havia començat al 2006, també d'una ampla demanda social.Estaràn les noves autoritats polítiques i els gestors culturals disposats a treballar en eixa línia? Ara que fa, quasi vint anys, -com deia el poeta- caldrà donar-se'n una nova oportunitat.